خا طرات (سفارش آیت اللّه سید محسن حکیم به طلبه تانزانیایی)

  • سفارش آیت اللّه سید محسن حکیم به طلبه تانزانیایی

شیخ عبد اللّه سیف در سال ۱۹۳۹ میلادی در شهر لیندی واقع در جنوب تانزانیا متولدشده و در سال ۱۹۵۸، جهت فراگیری دروس اسلامی به دارالسلام هجرت کرده است و در مساجدی که کلاس‌های دینی برگزار می‌شد شرکت می‌کرد، در آن زمان ایشان، جهت امرارمعاش، روزها در کارخانه نساجی کار می‌کرد و شب‌ها به تحصیل علوم دینی مشغول می‌شد. در سال ۱۹۶۴، از طریق شیخ محمدعلی انگونگابوری، یکی از شیعیان بومی، با سیّد اختر رضوی آشنا می‌شود و چند سالی در دروس سیّد شرکت می‌کند، شیخ در سال ۱۹۶۸، توسط سید اختر، جهت تحصیل در حوزه علمیّه نجف اشرف، به عراق اعزام شد، در آن زمان حوزه نجف تحت قیادت حضرت آیت‌الله‌العظمی سید محسن الحکیم اداره می‌شد. امّا به خاطر شرایط سخت سیاسی عراق در آن زمان، شیخ عبدالله به همراه دوستان دیگرش که از تانزانیا آمده بودند و با هماهنگی آیت‌الله‌العظمی سید محسن الحکیم با امام موسی صدر، به لبنان رفته و در حوزه علمیّه صور که توسط امام موسی اداره می‌شد، مشغول به تحصیل شدند. آنان به مدت یک سال و نیم در لبنان ماندند تا این‌که امام موسی صدر در سفر لیبی ربوده شد و از طرفی، جنگ‌ها داخلی لبنان نیز شروع‌شده بود که همین امر سبب تعطیلی حوزه صور گشت.

شیخ عبد الله سیف

 پس از بروز این مشکلات در لبنان، سیّد اختر رضوی، با دارالتبلیغ سیّد کاظم شریعتمداری در قم هماهنگی‌های لازمه، جهت ادامه تحصیل این عزیزان در ایران را به عمل آورد، آنان در سال ۱۹۷۳، به قم رفتند و در دارالتبلیغ، مشغول به تحصیل علوم حوزوی شدند. شیخ عبدالله سیف، در سال ۱۹۷۸، به تانزانیا برگشت و تحت اشراف سیّد اختر رضوی، مشغول به تبلیغ در مناطق مختلف و تدریس در مرکز بلال مسلم شد.

از داستان‌های شنیدنی شیخ عبدالله سیف، ملبّس شدن وی به لباس روحانیت، به دست مبارک مرحوم سیّد محسن حکیم است، وی تعریف می‌کند که ایشان ‌همراه با تعدادی دیگر از طلبه‌ها، توسط سیّد محسن حکیم معمم شدند، سیّد هنگام عمامه به سر گذاشتن، به ما توصیه کرد که این لباس را در تحت هیچ شرایطی بیرون نیاورید و همیشه به پوشیدن آن ملتزم باشید، این لباس را فقط غسّال می‌تواند از بدن شما بیرون بیاورد، به دنبال این توصیه، شیخ عبدالله سیف، الی یومنا هذا، دائماً با لباس روحانی است، حتّی در شرایط سخت آب و هوایی تانزانیا، ایشان ملبّس است و در سفر و حضر از پوشیدن این لباس تخلی نمی‌کند.

عبد الله سیف – استقبال از آیت الله نوری همدانی در کشور تانزانیا