خاطرات ( لعن های زیارت عاشوراء – سودان)

  • لعن های زیارت عاشوراء (سودان)

در یکی از سخنرانی هایی که در أیام محرّم الحرام در حضور تعدادی از شیوخ و طلاب سودان داشتم، یکی از شرکت کنندگان در جلسه سؤالی را مطرح نمود که شما شیعیان در زیارت عاشوراء لعن خلفاء راشدین می کنید، گفتم نه خیر ما هیچ کجا در زیارت عاشوراء لعن خلفاء نداریم، ایشان این مقطع از زیارت عاشورا را خواند که «اَللَّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَالْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَابْنَ مَرْجانَهَ  وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى یَوْمِ الْقِیمَهِ»، أغلب شرکت کنندگان هم با او هم صدا شدند و گفتند بله شما در این زیارت صریحاً لعن خلفای راشدین می کنید، بنده جواب دادم که منظور از أوّلاً ثمّ الثانی والثالث، خلفاء نیست، بعد از آنان سؤال کردم، گفتم خلیفه اول کیست گفتند عمر، خلیفه دوم کیست، گفتند ابوبکر،خلیفه سوّم کیست گفتند عثمان، گفتم خلیفه چهارم کیست گفتند أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علی(ع)، گفتم پس اگرمنظورمان از الأوّل و الثانی و الثالث و الرابع خلفای چهارگانه باشد، پس ما داریم نعوذ باللّه لعن أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب(ع) نیزمی کنیم،همه حضّار در جلسه تکبیر گفتند و گفتند کلام شما صحیح است ومنظور از لعن در این زیارت خلفاء نیست، بعد آنان سؤال کردند که منظور از اولی ودومی وسومی وچهارمی که لعن شده اند چه کسانی هستند، من گفتم، در این زیارت این افراد بدون ذکر نام ومطلق آمده وذکر مصداق نشده است، تا اینکه شامل هر اول ودوّم وسوّمی که به این خاندان ظلم کرده اند بشود.

 بعضی از رفقاء شیعه که در این جلسه سخنرانی حضور داشتند، بعد از جلسه آمدند به من گفتند که شاهدی ما این زیارت را می خواندیم از باب اینکه تفسیرش لعن اولی ودومی و سومی است، من گفتم بلی همینگونه است، آنان گفتند که شما استدلال خوبی کردید که منظور خلفاء من بعد الرسول (ص) نیستند، من گفتم نه اینطور نیست بلکه منظور خلفای ثلاثه من بعد الرسول (ص) است، و منظور از چهارمی معاویه است، به شهادت اینکه بعد از چهارمی می گوید،« اللّهمّ اللعَن یَزیدَ خامساً»، پس منظور از چهارمی معاویه است و منظور از « أوّلاً ثُمّ الثانی والثالث»، اولی دومی سومی می باشند، آنان با شنیدین این جواب بسیار خوشحال شدند، من به آنان گفتم این جواب یک مرتبه به ذهن من آمد والحمد للّه بسیار قانع کننده بود، البته این نحوه سخن گفتن از الطاف أهل البیت (ع) است که به جهت احتقان دماء الشیعه الفاظ أدعیّه را با یک بلاغتی بیان کرده اند تا این که شیعیان در أمان باشند.