خاطرات (رئیس جمهورسنگال و حرکت تشیع)

 

  • رئیس جمهورسنگال و حرکت تشیع

 آقای عبدالله واد رئیس جمهور سابق سنگال یک علاقه خاصی نسبت به شیعه و مذهب أهل‌بیت(ع) دارد، ایشان با اغلب رؤسای جمهور در آفریقا یک تفاوت جوهری دارد و آن این که عبدالله واد فردی تحصیل‌کرده وأهل مطالعه وقلم می‌باشد. بیش از بیست سال استاد دانشگاه داکار بوده وتخصص خاصی در زمینه قانون دارد، وی از تحصیلکرده های دانشگاه سوربن فرانسه می باشد، ایشان بسیار پرکار وخستگی ناپذیر است، به قول یکی از نزدیکان وی، آقای واد در حال حاضر که بیش از هشتاد و پنج سال دارد، شبانه روز هیجده ساعت کار می‌کند، وبیشترین وقت خود را در منزل صرف مطالعه می‌کند. ایشان مطالعاتی در خصوص مذهب اهل‌بیت(ع) نیز داشته و کراراً اشاره داشته است که در بین شیعیان علمای قویّی پیدا می‌شود. روی این اساس و اعتقاد، تاکنون چندین مرتبه به شیخ عبدالمنعم الزین یکی از روحانیون مقیم لبنان در سنگال پیشنهاد مشاوره خود را کرد که شیخ به دلائلی این اقتراح را بسختی قبول کرد.

آقای واد چندین مرتبه به آقای شریف علی حیدرا یکی از شیعیان بومی سنگالی گفته است، این طرق صوفیه موجود در سنگال نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جوانان و مشکلات جامعه کنونی مسلمانان باشد، ما نیاز به یک خط وسطی داریم که همان فکر اهل‌بیت(ع) است. آقای واد روی همین اعتقاد تسهیلات زیادی را برای أتباع أهل‌بیت(ع) فراهم کرده و می‌کند، تخصیص هفتصد هکتار زمین در جنوب این کشور جهت ساخت مجتمع شیعی، به شریف علی حیدرا با امر ایشان بود، آقای شریف علی این زمین را تبدیل به روستای به نام نجف اشرف کرده وتعدادی از خانواده های شیعه را در آن اسکان داده که مشغول به کشاورزی می باشند، شریف علی در نظر دارد که این منطقه را به یک مرکز وقطب شیعه در جنوب سنگال قرار دهد.

آقای واد در یکی از جلسات خصوصی با مسؤولین سنگال به موضوع عدم تعمق شیوخ طرق صوفیه در مسائل اسلامی، اشاره داشته و گفته بود که آنان اسلام واقعی را نفهمیده و نمی‌توانند طیف جوان را اشباع کنند. یکی از مسؤولین این کلمات را با موبایل ضبط کرده و نزد برخی شیوخ برده بود. این موضوع مدت‌ها برای ریاست جمهوری سنگال دردسر شده بود که با هزار زحمت اصلاح کردند. لازم به ذکر است این بحث عدم تعمق شیوخ در مسائل اسلامی اعتقاد اکثر روشنفکران سنگال است که از اظهار آن می‌ترسند.

رئیس جمهور سنگال در دوران ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی‌ ، سفری به ایران داشت. در این سفر آقای واد از مسئولین ایران و به‌خصوص رهبری نظام درخواست کمک علمی- دینی به جهت به‌روز کردن مراکز قرآنی کرد. وی در سخنانی در خدمت رهبر انقلاب اظهار داشت که: «ما نیاز به تخصص شما در علوم دینی داریم». پیرو این پیشنهاد، به دستور رهبر انقلاب مبلغ هفتصد و پنجاه هزار دلار به این امر اختصاص داده شد. این مبلغ مدت‌ها به حساب سفارت بود و لکن به علل غیر واضحه در دولت آقای احمدی نژاد،تبدیل به چند دستگاه ماشین شد و به دولت سنگال تحویل دادند!!

آقای عبد الله واد در سفر خود به ایران در جمع طلاب سنگالی مقیم قم گفته بود که : «شما اصلاً به کشورتان برنگردید تا این که مثل علمای ایران باسواد شوید».

کلیّه این امور مؤشراتی است بر این که وی یک شناخت و معرفتی نسبت به مذهب اهل‌بیت(ع) دارد. مخفی نماند برادر آقای عبدالله واد، مرحوم مصطفی واد یکی از متفکرین و حقوق‌دانان سنگال واز مریدان مکتب جعفری و طرفداران حضرت امام راحل وبنیانگذار جمهوری اسلامی‌ ایران بود. وی تأثیر بسیار زیادی روی طرز تفکر رئیس جمهور داشت.

ایشان در یکی از سفرهای خود به ایران  درخواست زیارت مشهد را داشت. آقای عبد الله واد ارادت خاصی نسبت به مقام معظم رهبری دارد، ایشان در تمامی سفرهای خود به ایران درخواست ملاقات با مقام معظم رهبری داشت، وی می گوید من در ملاقات با رهبر ایران انرژی می گیرم وهیچ شخصیتی، تاکنون اینچنین با ابهت ومقتدر ندیده ام.

کلیه عوامل فوق‌الذکر وهابیّت را بر آن داشت تا یک حرکت بسیار گسترده بر علیه شیعه و اتباع اهل‌بیت(ع) در سنگال شروع کنند و لکن از باب « رُبَّ ضَارّهٍ فِیها فَوائِد» تمام این تحرکات به نفع نشر مکتب تشیع تمام شد. الحمد لله تاکنون این تبلیغات سبب تعرّف جمع زیادی از مردم نسبت به فکر اهل‌بیت(ع) شده است و همین امر باعث شیعه شدن تعدادی از جوانان این کشور گردیده است. وقتی انسان این تبلیغات حرکت وهابیت را می‌بیند به یاد فرمایش معصوم می‌افتد که فرمود«اَلحَمدُ لِله الَّذِی جَعَل أعدَائَنا مِنَ الحُمَقاءِ».